Friday 24 July 2015

GARDEN LIFE vol.2


Small sunny summer moments in the garden between all the cold and rain (can't get over that, sorry!) between and all my work. (I've probably spent half my summer in the car driving back and forth to town, there are a lot of things going on the work front.)

 Peonies.

 Back porch breakfast.

On the first day of his vacation Eddi built this garden chair, inspired by chairs my great-grandfather made in the 1930's for the summer house out in the archipelago.


All green things inside my growing boxes have grown huuuuge. My coriander (cilantro) is about 1m. Whoah.

 Dag got a haircut.


Brothers chilling in the swing.

And then chasing bubbles.


PS. if you see a pop-up window here it is for a Finnish blog survey for Indiedays (it is not for me and noup, it is not an ad). If you don't know Finnish or don't want to answer it just close it. If you do answer you can also choose to give your info and be part of a drawing for three 100€ gift cards or beauty product packages. If you want to answer it separately/the pop-up not showing you can do so here.


3 comments:

Anonymous said...

Hej! Det vore jätteintressant att höra om dina tankar och erfarenheter kring pilates som träningsform! Kan du inte skriva ett blogginlägg om det? Hur du kom i kontakt med pilates, om det ändrat din syn på träning och hälsa osv.

Jag har länge utövat yoga men är sugen på att prova pilates. Jag vill helst prova att träna med maskiner men det verkar hiskeligt dyrt! Vad är det för skillnad att träna utan el med maskiner? I vilken form och hur ofta tränar du? Tankar & tips mottages tacksamt!

Kul med odlingarna som ser härligt frodiga ut! Och jag är otroligt förtjust i trädgårdsstolen, vilket fantastiskt fint hantverk!

/Lotta

The Freelancer's FashionBlog said...

Lotta: Jah har tänkt att jag borde göra ett inlägg alltid nu som då, men är ganska dålig på att göra sådana text inlägg, jag blir alltid så petnoga och tar lång tid på mig :D Jag har alltid tyckt om pilates och tränat det ibland mera ibland mindre, Det finns så mycket olika pilates inriktiningar, vissa passar inte mig alls. Då jag studerade i Ungern hade jag en jättebra pilateslärare och har i flere år haft det i bakhuvudet att jag nångång skulle gå en utbildning. Eftersom det inte blev baby iår blev det pilates istället!
Själv rekommenderar jag klassisk pilates, där det urpsrungliga systemet går att urskilja och ju mera man bekantar sig mera med systemet inser man hur mångfacetterat och välplanerat det är (låter kanske lite flummigt men svårt att förklara, det klarnar ju mera man sätter sig in :). Jag har alltså gått på, och kommer ännu att gå mera, mat work-utbildning. Någon dag gärna också apparatus (maskinerna) men just nu har jag inte tid och råd och det är mera pga ambitiösa skäl, eftersom att sätta upp / jobba på en sådan studio inte är aktuellt just nu. Jag skulle rekommendera att bekanta sig med pilates via matt-timmar, för att komma in i tankesättet och träningen. Sedan då man har ett litet hum om det lönar det sig absolut att pröva på apparatus-timmar! Det är en helt ny känsla sedan! Jag brukar gå på reformer timmar på min lärares studio, men tränar mest hemma själv (på mattan). Tycker också om pilates stolen. Det ÄR dyrt nog, men man kan unna sig ett seriekort då och då, svider lite till hos mig men är värt det :)

Anonymous said...

Hej!
Tusen tack för ditt svar! Ska kolla upp studios till hösten :)

Har du tips på mysigt/fint, gärna designhotell, att bo på om man besöker Helsingfors? Får upp Klaus K och Hotel Kämp som förslag på sådana, vet du om de är bra? Visst hade en av Kaurismäki bröderna ett hotell och restaurang tidigare i utkanten av Helsingfors?? Vet du om det finns kvar?

Ha en fortsatt bra sommar och tack för en fin blogg som alltid inspirerar!

Kram!
Lotta